Friday, July 27, 2012

I know

Saya memang tak boleh tahan dengan orang yang cakap macam tahu segalanya. Dialah lebih tahu dari orang yang punya diri. Macam nak cakap 'I don't know' tu susah sangat. Ego. kalau saya cakap dengan dia, dia sajelah nak menang. Bertekak dengan dia memang tak guna, akhirnya saya cuma kata ok tapi dalam hati bentak-bentak geram.

Dia rasa dia macam orang besar dikalangan colleague. Bila bos bagi dia satu information dia rasa macam orang penting. Bila bos mintak dia buat sesuatu terus dia besar kepala. Tapi bila bos nak jumpa saya dia kata saya 'kipas-kipas' bos. Bila bos ajak lunch sama dia kata saya kesayangan bos. Saya volunteer untuk take over responsibilies orang lain lagilah saya dikutuk teruk.

Bila dia beritahu saya sesuatu lepas tu saya jawab 'i know' dia macam tak puas hati. Dia tanya saya bila saya tahu, dari mana saya tahu. Bila saya jawab 'i don't know' dia kata saya macam katak bawah tempurung la, tak peduli dunia la. Saya sakit kepala. Padahal saya tak suka nak peduli hal-hal politik pejabat. Saya tahu saya buat kerja sampai habis dan balik rumah. Bila boring atau ada masa senggang saya tengok youtube atau tanya khabar kawan.

Paling kelakar bila berbual dan termasuk pasal beranak. Dia cerita pasal beranak mengalahkan saya yang pernah beranak ni. Dia tak setuju epidural lah, dia rasa gynae saya tak baguslah. Pasal mendidik anak pula dia kata dia takkan bagi anak pakai pacifierlah, dia takkan bagi anak tengok tvlah. Bagi dia satu anak tengok. Bila ada anak ni memang banyak element surprisenya, tapi dia kata saya tak tetap pendirian.

Saya sentiasa bersabar dengan dia. Tak pernah cerita buruk-buruk pasal dia pada colleague lain sedangkan saya sedang genggam erat satu masalah dia yang dia ingat saya tak peduli. Tengoklah mungkin kalau masuk kali ke sepuluh dia tak datang office tanpa apply leave atau MC, saya akan mengadu mesti! Ini sudah kali ke enam dia MIA untuk tahun ni.

Saya memang tak tahan dengan kamu!

No comments: